- Kenmerkende aspecten van de eerste fase zijn:
- meer coördineren: vraag voor bedrijfsvoering articuleren;
- groei van het self service-concept;
- flexibiliteit in bezetting;
- beweging naar meer gecompliceerd werk;
- plaats- en tijdonafhankelijk werken voor managementondersteuners (het nieuwe werken);
- houding.
Meer coördineren
Het vak van managementondersteuner is sterk verbonden aan de bedrijfsvoering: managementondersteuners treden op als schakel naar facilitaire voorzieningen, ICT, inkoopsystemen, etc. Je kent de weg, articuleert de klantvraag en regelt zaken.
Nu veel aspecten van de bedrijfsvoering worden gecentraliseerd, verwijs je de medewerkers door naar het juiste loket, of stelt de vragen namens hen.
Managementondersteuners lossen niet alle problemen op maar verwijzen vooral. Je rol verschuift van uitvoerend naar meer regisserend en coördinerend.
Groei van het self service-concept
Naarmate de bedrijfsvoering verder wordt gecentraliseerd en gaat werken volgens het ‘click-call-face’-systeem, wordt het rijksbreed ingevoerde self service-concept dominanter.
De huidige vorm van P-Direkt stelt managers nog voor een behoorlijke administratieve last en leidt daarmee tot verborgen kosten (hoogingeschaalden doen laaggeschoold werk). Leidt dit tot te veel werkdruk voor de manager, dan zouden systemen zo moeten worden ingericht dat de managementondersteuner een groter deel van de taken kan overnemen. Bijvoorbeeld door declaraties in P-Direkt te zetten, waarna de manager alleen nog akkoord hoeft te geven. Voorwaarde is dat P-Direkt de processen zo inricht dat vertrouwelijke informatie is afgeschermd.
Ook bij voortgangsbewaking en stukken afdoen in het documentmanagementsysteem hebben managers en medewerkers hun eigen rollen. De processen voor elk type stukkenstroom zijn vastgelegd. De auteur (‘eigenaar’) van een nota is, geholpen met templates (formats), verantwoordelijk voor de voortgangsbewaking. Vaak heb je hier als managementondersteuner ook een rol en fungeer je als vraagbaak voor beleidsmedewerkers.
Flexibiliteit in bezetting
De taakstelling leidt tot kleinere secretariaten. Dat maakt het moeilijker om voldoende bezetting te garanderen met continuïteit in de managementondersteuning. De leden van het team staan individueel en samen voor de continuïteit. Het rooster wordt zó ingericht dat er een goede spreiding is door de week. Het team regelt onderling wie wanneer verlof opneemt. Met afspraken over achtervang wordt ook onvoorziene afwezigheid zo goed mogelijk opgevangen. Gestroomlijnde werkwijzen (volgens één handboek) dragen hieraan bij. Van elke managementondersteuner wordt flexibele inzetbaarheid verwacht, met vaste afspraken over vervanging als uitgangspunt. Omdat kennis van het primaire proces en het netwerk belangrijk zijn, val je slechts bij hoge uitzondering in bij een ander DG/account.
Beweging naar meer gecompliceerd werk
Als managementondersteuner ben je primair gericht op de manager (en daarmee gewaardeerd op schaal 6 of hoger), secundair op het ondersteunen van beleidsmedewerkers. De komende jaren worden je werkzaamheden complexer, met bijvoorbeeld taken op het terrein van:
- webbeheer;
- financieel beheer;
- onderzoekswerk;
- projectmanagement.
Specifieke taken worden nauwkeurig omschreven. Er worden werkafspraken gemaakt die aansluiten bij de wens van zowel manager als managementondersteuner en passen in de beschikbare formatie. De digitalisering en het selfservice-concept beperken eenvoudiger taken als kopiëren en kleine overleggen inplannen. Hierdoor vervallen dagvullende taakpakketten voor managementondersteuners op s.5 en verdwijnt de vraag naar dit niveau. Bovendien kunnen medewerkers van niveau s.5 niet worden ingezet als structurele achtervang voor ondersteuning van MT-leden.
Als managementondersteuner ben je de (virtuele) rots in de branding die ‘slim’ op afstand werkt, ook bij de klant. Een voorwaarde hiervoor is goed functionerende ICT. Door de taakstellingen op bedrijfsvoering zullen managementondersteuners voor meer MT-leden gaan werken, niet per definitie fysiek naast elkaar. Dat geldt niet altijd voor de directiesecretaresse (en de SG/DG secretaresse). Hun fysieke aanwezigheid zal vaker nodig zijn:
- om direct aanspreekbaar te zijn voor de directeur;
- als gastvrouw voor externen;
- in hun coördinerende rol voor MT-secretaresses.
Plaatsonafhankelijk werken:
- betekent niet automatisch thuiswerken, maar bereikbaar werken op afstand;
- wordt ingegeven door de aard van te verrichten taken;
- is een gezonde mix van fysieke en digitale af- en aanwezigheid.
De fysieke aanwezigheid van managementondersteuners in de directe nabijheid van MT-leden wordt van minder belang als:
- het merendeel van de werkprocessen gedigitaliseerd is en
- er een goed werkend systeem is van telefonische bereikbaarheid.
Waar je als managementondersteuner op afstand kunt werken, geeft je contactvaardigheid via telefoon, mail en intranet de doorslag. Hierbij zijn nieuwe competenties aan de orde als:
- reactievermogen;
- interpreteren;
- glashelder formuleren.
Uitdrukkingsvaardigheid is voor de flexibele managementondersteuner een essentiële factor.
Tijdonafhankelijk zal het werk van de managementondersteuner niet in alle opzichten worden: het tijdpad van degene die je ondersteunt is altijd leidend. In de huidige praktijk wordt van de managementondersteuner soms ook inzet gevraagd buiten de gebruikelijke kantooruren. Dat is lastig bij vaste (niet flexibele) werkroosters. Het streven is dan ook –waar mogelijk- meer flexibiliteit in werktijden, vooral voor managementondersteuners s7, 8 en 9.
Sturen op afstand
Managers sturen op afstand en op resultaat. Hun rol wordt meer die van coach (vertrouwen en loslaten) en medewerkers worden meer ondernemer (vrijheid en verantwoordelijkheid). Bereikbaarheid is essentieel, van zowel managementondersteuners als managers. Belangrijk daarbij zijn:
- vaste momenten voor structureel overleg met collega’s:
- met regelmaat aandacht besteden aan sociale aspecten;
- teambuilding.
De cultuuromslag van bezetting op de werkplek (zichtbaarheid) naar sturen op resultaat vergt tijd, om:
- ‘spelregels’ in te voeren en de techniek zo ver te brengen;
- volledig digitaal te gaan werken;
- te wennen aan de nieuwe invulling van je werk.
Zowel voor jezelf als voor de manager.
Houding
Als managementondersteuner ben je geen ‘goalkeeper’ die allerhande werk oppakt dat anderen niet uitvoeren, maar een professional met specifieke taken. De managementondersteuner:
- heeft op de werkplek een verbindende rol in relatie tot de interne medewerkers;
- onderkent het effect van het nieuwe werken op de sociale structuur van de organisatie;
- is sociaal intelligent;
- heeft de rol van gastvrouw voor externe bezoekers.
Je houding is correct, assertief en klantgericht;
- is zich bewust van haar plek in het geheel en is hierop aanspreekbaar;
- beweegt optimaal mee in veranderende omstandigheden.