Breinvriendelijk werken en samenwerken

De medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) in Roermond verdiepten zich de afgelopen maanden in breinvriendelijk werken en samenwerken. Raadsonderzoeker Karlijn vertelt: ‘Na een periode van thuiswerken en met de opkomst van het hybride werken merkten we dat we de verbinding met elkaar enigszins kwijt waren.’ Collega raadsonderzoeker Tessa vult aan: ‘Ook waren we op zoek naar inzichten die ons konden helpen bij het beter organiseren van ons werk. Op een manier die minder energie kost en meer focus, plezier en resultaat oplevert.’ Met de stimuleringspremie Samen voor ontwikkeling van het A+O fonds Rijk startten Karlijn en Tessa samen met nog een derde collega, raadsonderzoeker Jacky, daarom het innovatietraject duurzame ontwikkeling.

Het brein centraal

Karlijn: ‘Voor dit traject zochten we een partner die ons kon helpen bij het verbeteren van zowel de werksfeer als de werkprocessen. Via-via kwam ik in contact met Gertie Verreck, directeur van het BCL Instituut. BCL staat voor Brein Centraal Leren en dat is precies wat ze doen: meer plezier en rendement halen uit leren, ontwikkelen en veranderen door je brein centraal te stellen. Samen met Gertie hebben wij een passend programma samengesteld dat bestond uit een startbijeenkomst en drie werksessies. Tijdens de startbijeenkomst kregen we inzicht in de werking van ons brein en wat dit betekent voor de manier waarop we werken. Ook hebben we gekeken naar waar we op dat moment stonden en wat we gedurende het traject graag wilden bereiken.’ Tessa: ‘Dit waren teamdoelstellingen en individuele doelstellingen. Als team lag de focus vooral op de onderlinge verbinding en samenwerking. Denk aan zaken als effectief vergaderen, op elkaar vertrouwen en op een constructieve manier feedback geven. Daarnaast had iedereen persoonlijke doelstellingen. De één had bijvoorbeeld behoefte om beter om te gaan met stressvolle situaties en een ander wilde leren om gestructureerd te werken zonder afleiding. Al deze persoonlijke doelstellingen hebben we tijdens de startbijeenkomst als reminder voor onszelf op een tegeltje geschreven.’

Interesse in je eigen brein? Het whitepaper ‘Mindset: hoe overtuigingen je leren beïnvloeden” is te downloaden op de website van het BCL Instituut. Hieronder vind je nog twee tips voor het breinvriendelijk werken.

Tekst afbeelding links is Een half uur ononderbroken werken is drie keer efficiënter dan 3 keer 10 minuten werken: Focus! Tekst afbeelding rechts is Pauzes zijn cruciaal voor je brein, er is (echt!) geen excuus om niet een micropauze van een paar minuten te nemen.

De theorie tastbaar maken

Zowel de opbouw als de inhoud van het programma werden goed ontvangen. Jacky vertelt: ‘Iedereen die mee heeft gedaan was enthousiast. Van ons team waren dat vrijwel alle collega’s, zo’n twintig in totaal. Daarnaast hadden we twee andere teams in de regio gevraagd mee te doen. Daarvan waren er ook een aantal, waardoor we uiteindelijk met dertig personen waren. Bij de eerste werksessie hield Gertie ons op een leuke, positieve manier een spiegel voor. Hiervoor maakte ze gebruik van verschillende attributen, zoals een schuurspons om aan te geven dat een gesprek soms best mag schuren. Juist als je uitspreekt wat je dwars zit of waar je op vastloopt, kun je verder komen. Met een bril benadrukte ze het vermogen om een situatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Doordat ze de theorie op deze manier tastbaar maakte, is de kennis goed blijven hangen. In de tweede werksessie gingen we verder de diepte in en bespraken we onder andere welke patronen we als team wilden doorbreken. Gertie leerde ons niet alleen hoe je dat doet, maar ook dat veranderen een kwestie van herhalen is en dat fouten maken mag. Een nieuwe gewoonte aanleren kost namelijk minimaal zo’n zes weken.’ Tessa: ‘Dat was wel echt een eyeopener. Inmiddels delen we onze successen én onze blunders met elkaar, want van beide valt enorm veel te leren. Op deze manier stimuleren we onze eigen groei-mindset.’

Vasthouden wat we geleerd hebben

De derde en tevens laatste werksessie vond zo’n vier maanden na de start van het traject plaats. Karlijn vertelt daarover: ‘Deze afsluitende ochtend stond in het teken van het doorvoeren en borgen van de eerder opgedane kennis en vaardigheden. In de tussentijd hadden we natuurlijk volop kunnen oefenen en experimenteren. Nu was de vraag: wat gaat goed en wat kan nog beter? En hoe zorg je ervoor dat je jezelf blijft trainen in het vasthouden van de nieuwe, breinvriendelijke manier van werken en samenwerken? Gertie heeft ons daarvoor hele concrete tips en handvatten gegeven waar we nu nog steeds van profiteren.’ Tessa beaamt dit: ‘Bij dit soort trajecten is het risico altijd dat je na een tijdje, ondanks alle goede intenties, toch weer vervalt in oude patronen. Door de tips van Gertie in combinatie met het naslagmateriaal dat we tot onze beschikking hebben, kunnen we dit voorkomen. Zo hebben we nog steeds toegang tot de online leeromgeving die speciaal voor dit traject is ontwikkeld. Hierin kunnen we alle informatie en opdrachten terugvinden. Ook de grappige, informatieve en inspirerende video’s die horen bij de werksessies kunnen we in de online leeromgeving terugkijken.’


Samengevat. Geen succes zonder mislukking

  1. Fouten maken is menselijk. We doen het allemaal en op alle terreinen van ons leven: thuis en op het werk.
  2. Toch proberen we fouten te ontkennen, te verdoezelen en soms krampachtig te vermijden. Dat kan funest zijn. Bedrijven waar falen niet mag en onder het tapijt wordt geveegd, dreigen zichzelf van binnenuit uit te hollen.
  3. Door de ‘vaste mindset’ waarin falen geen optie is om te zetten in een ‘groei-mindset’, creëer je de ideale omstandigheden voor duurzame vooruitgang.

Bron: artikel ‘De kracht van falen’, door Imco Lanting


Werken aan een hecht team

Een andere spreekwoordelijke stok achter de deur is de coach van de RvdK die ze sinds kort bij het team betrokken hebben. Tessa vertelt hierover: ‘Omdat we duurzame inzetbaarheid sowieso belangrijk vinden voor het functioneren en welzijn van ons team, hebben we na afloop van het traject een teamcoach van de RvdK ingezet. Het is prettig als je zo nu en dan met iemand kunt sparren over concrete situaties waar je tegenaan loopt. Deze coach weet wat we tijdens het traject hebben gedaan en geleerd en kan ons ondersteunen bij de manier waarop we met ons werk, met elkaar en met professionele uitdagingen omgaan. Dit alles zorgt ervoor dat we nu prettiger samenwerken en meer werkplezier ervaren.’ Karlijn en Jacky kunnen dit alleen maar beamen. Karlijn vertelt: ‘In ons werk kun je echt het verschil maken in het leven van een kind. Dit geeft veel voldoening, maar het brengt ook een flinke verantwoordelijkheid met zich mee. In combinatie met een hoge werkdruk en regelmatig thuiswerken zorgde dit ervoor dat we als collega’s onderling een beetje uit elkaar dreven. We waren allemaal op ons eigen eilandje aan het werk. Door dit traject zijn we weer dichter bij elkaar gekomen. Ik loop nu regelmatig even een rondje op kantoor om te checken hoe het met iedereen gaat.’ Jacky vult aan: ‘Ook zoeken we die sociale verbinding bewust op tijdens de koffie of de lunch en we organiseren vaker een borrel of uitstapje met elkaar.’

Stimuleringspremie Samen voor ontwikkeling

Heb jij ook een goed idee om het werk van jou en je collega’s leuker, slimmer of inclusiever te maken? Het A+O fonds Rijk biedt je de kans om jouw idee in de praktijk uit te voeren via de stimuleringsregeling Samen voor ontwikkeling.