Werkplek in callcenter

Beschrijving

Indien je in een callcenter werkt, gebruik je zowel de telefoon als een beeldscherm. Daarom moeten de callcenter werkplekken geschikt zijn voor beeldschermwerk én telefoneren. Omdat de werkplek door verschillende medewerkers gebruikt wordt moet deze ook gemakkelijk instelbaar zijn. Kortom een callcenterwerkplek moet ergonomisch ingericht zijn. Dat houdt in:

  • een ergonomische stoel; zie Arbo handRIJKing instelbaar meubilair;
  • een ergonomische werktafel die:
    • voldoende groot is voor de uit te voeren werkzaamheden;
    • (elektrisch) in hoogte verstelbaar is tussen 62 en 82 cm en waarvan de ingestelde hoogte in een venster wordt aangegeven;
    • een voorzijde heeft met een (bijna) recht aanzitdeel van ten minste 65 cm breed;
    • het bovenblad is licht maar niet wit, krasvast en mat (niet spiegelend);
    • er is veel vrije beenruime onder de tafel: tenminste 65 cm diep;
    • het tafelblad is inclusief de draagconstructie aan de voorzijde niet dikker dan 5 cm.
  • een beeldscherm dat gemakkelijk in hoogte verstelbaar is en dichterbij of verderaf geplaatst kan worden;
  • een headset met een microfoon en speakers die op het hoofd gedragen wordt zodat zonder een hoorn vast te houden een telefoongesprek gevoerd kan worden;
  • een (mini)toetsenbord en standaard muis voor gegevensinvoer;
  • een voetensteun als u dat nodig heeft.

De ruimte waar je als callcenter medewerker werkt, voldoet aan de volgende wensen:

  • de ruimte is voorzien van veel geluidabsorberende materialen op de vloer, aan de wanden en aan het plafond (bijv. akoestische plafondtegels);
  • tussen twee medewerkers zijn tot een niveau van minimaal 105 cm geluidabsorberende schotten aangebracht;
  • er is voor jou als callcenter medewerker een opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen nabij de werkplek;
  • in de ruimte wordt voor alle werkplekken de ‘’cleandesk policy ‘’ gehanteerd
  • er is een aparte pauzeruimte buiten de werkruimte waar getelefoneerd wordt.

Aanpak

Je moet voldoende voorgelicht worden over de wijze waarop je de werkplek moet verstellen, waarbij je persoonlijk de tafelhoogte in centimeters wordt meegedeeld; liefst schriftelijk.

Voor wie

Medewerkers die in een callcenter werkzaam zijn.

Relatie met wet/ regelgeving

  • Arbobesluit artikel 5.4 Ergonomische inrichting werkplekken
  • Arbobesluit artikel 5.12 Voorschriften voor de inrichting van beeldschermwerkplekken
  • Arboregeling artikel 5.1 Apparatuur en meubilair
  • Arboregeling artikel 5.2 Inrichting van de beeldschermwerkplek
  • Arboregeling artikel 5.3 Programmatuur

Arbo effect

Het creëren van een werksituatie waar medewerkers in een gezonde werkhouding hun beeldschermwerk kunnen doen én goed kunnen telefoneren.

Nadere informatie

  • Leidinggevende, preventiemedewerker of personeelsfunctionaris of neem contact op met EC O&P contactecop@rijksoverheid.nl
  • Arbo Informatieblad 2 Werken met beeldschermen Rijkportaal/SDU kennisportaal