Leergroepen: leren van en met collega’s
Leergroepen kunnen veel opbrengen voor de Rijksoverheid. Zowel voor de organisatie als voor de individuele deelnemers. Dat is gebleken uit een onderzoek met drie leergroepen in 2017. De resultaten en inzichten lees je in de publicatie Leergroepen bij de Rijksoverheid.
De vijf vuistregels
Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat leren op de werkvloer niet vanzelf gaat. Daar zijn nog wel eens misvattingen over, zoals de aanname dat 70% van het leren spontaan op de werkvloer gebeurt. En daarvoor moet je reflectietijd organiseren en moet er bereidheid zijn bij betrokkenen.
De inzichten uit het onderzoek zijn samengevat in vijf vuistregels.
- Vuistregel 1: Maak duidelijk wat een leergroep wel en niet is en kan opleveren.
- Vuistregel 2: Werk met een enigszins homogene groep.
- Vuistregel 3: Selecteer op/investeer in bereidheid om op deze manier te leren.
- Vuistregel 4: Organiseer voldoende reflectietijd.
- Vuistregel 5: Kies een externe begeleider, concrete casuïstiek en opdrachten.